W POCZEKALNI U LEKARZA

Wchodząc do poczekalni zdejmij kapelusz, jeśli jesteś mężczyzną, i powiedz: „Dzień dobry”. Zdejmij palto i usiądź spokojnie na jednym z wolnych miejsc. Nie oglądaj ciekawie pacjentów, nie rozpytuj ich o choroby, nie zasięgaj opinii o lekarzu. Nie potrzebujesz też zabawiać innych zwierzeniami na temat swoich dolegliwości, gdyż prawdopodobnie nie interesują one nikogo. Każdy ma dość kłopotu z własnymi troskami i bólami. Nie mówiąc o tym, że takie opowiadania mogą działać na ludzi deprymująco.

Chichotanie, śmiechy są również niewłaściwe. Najlepiej zająć się czytaniem czasopism, których przeznaczeniem jest skracanie przykrego czasu oczekiwania. Nie wolno ich niszczyć, rozrzucać lub wycinać ulubionych fotosów. Stanowią cudzą własność i nie można o tym zapominać.

W gabinecie lekarza nie witamy się z nim przez podanie ręki, chyba że sam ją wyciągnie. Pamiętajcie, że lekarz po każdej wizycie musi myć dokładnie ręce przed nowym badaniem: że nieraz ma już założone gumowe rękawiczki, więc wyciągniętą dłonią wprawilibyście jego i siebie w zakłopotanie. Mówimy: „Dzień dobry” i czekamy na wskazówki. Lekarz zwykle zaprasza, aby zająć miejsce, po czym wypytuje o objawy chorobowe. Odpowiadamy szczerze, rzeczowo, wyraźnie i wyczerpująco. Ale nie podsuwajmy rozwiązań i nie zaciemniajmy obrazu zbędnymi dygresjami. Postawienie dobrej diagnozy jest niekiedy jedną z najtrudniejszych spraw w leczeniu. We własnym interesie nie należy lekarza mylić, sugerować, a tym bardziej wprowadzać w błąd, nie trzeba również wstydzić się jakichś objawów chorobowych. Lekarz jest do tego przyzwyczajony.

Lekarza prywatnego pytamy po wizycie: ,,Ile jestem panu, panie doktorze, winien?” lub: „Przepraszam, ale nie wiem, ile wynosi honorarium.” Określoną kwotę kładzie się na stół czy biurko, aby nie zmuszać lekarza do ponownego mycia rąk po dotknięciu pieniędzy, które na pewno nie są czyste.

Bardzo miłym zwyczajem jest dziękowanie lekarzowi telefonicznie bądź listownie za szczęśliwie ukończoną kurację. Dzieci w poczekalni poddajemy pewnym rygorom. Powinny zachowywać się poprawnie – cicho i spokojnie. U dentysty, u adwokata, u dyrektora szkoły i w podobnych okolicznościach trzeba również przestrzegać powyższych zasad.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>