PRZYKAZANIA Ol.A SPRZEDAWCÓW

Pierwszym przykazaniem jest czystość – zarówno lokalu sklepowego, a więc lad, podłóg, szyb, jak i personelu (ręce!) oraz towaru i jego opakowania. Uczciwość to najważniejsza cecha dobrego kupca. Nie usiłuje on sprzedać wybrakowanych owoców po cenie widniejącej przy najpiękniejszych, wystawionych w witrynie. W koszyczku z truskawkami nie daje na spód podgniłych, a na wierzch dorodnych, świeżutkich, nie mierzy gumki, tasiemki lub materiałów tak, że 10 cm brakuje: nie zachwala artykułów, gdy wie, że są niewiele warte, ale też nie zniechęca do kupna.

Jeśli sprzedawca jest tak samo grzeczny dla staruszki kupującej pudełko zapałek jak dygnitarza, który zamawia kosz win i likierów, to znaczy, że jest na jak najlepszej drodze do doskonałości. Posiadł sztukę uprzejmości, a ponadto rozumie, że okazywanie lekceważenia klientowi jest sprzeczne z zasadą handlu w ogóle. Bo nie klienci są dla sklepu, ale sklep i jego personel dla klientów.

Sprzedawca, który woli rozmawiać z kolegą, flirtować z koleżanką, oglądać paznokcie itp. jest po prostu nieuczciwy, gdyż nie za to otrzymuje pobory i nie do takiej „pracy” się zobowiązał. Dlatego też powinien być natychmiast zwolniony.

Dobry kupiec poza tymi trzema zaletami: czystością, uprzejmością i uczciwością ma jeszcze jedną, bardzo cenną – jest doskonałym psychologiem. Wie, czy klient lubi elokwencję czy też powściągliwość, kto oczekuje zachęty i rady, a kto tego unika (choćby dlatego, że nie ma pieniędzy): z kim żartować, a z kim rozmawiać poważnie, kogo traktować zupełnie obojętnie, kogo zaś bardzo serdecznie i przyjacielsko.

Taktowny szef nigdy nie beszta sprzedawcy wobec klientów. Prosi go do biura i tam może mu powiedzieć parę słów do słuchu. Wszelkie zalecenia i wskazówki dotyczące tajników handlu są zawarte w fachowych podręcznikach, z którymi sprzedawcy powinni się zapoznać.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>